Billy Bones Bazen-Blogtour: De jacht op de frobbels & Game Helden tegen de zombie-cowboys

Billy Bones heeft in februari een hele nieuwe serie, met de tofste avonturen, gelanceerd; de Billy Bones Bazen-boeken! Dit zijn verhalen die kunnen worden voorgelezen, die je samen óf lekker zelf kunt lezen. Doordat er in deze boeken gebruik wordt gemaakt van korte hoofdstukken en zinnen is het makkelijker en leuker om een boek te lezen. Dus wil jij lezen de baas worden? Dan zijn de Billy Bones Bazen-boeken iets voor jou!

Er zijn drie verschillende categorieën binnen de Billy Bones Bazen-boeken. In de samen lezen-boeken staan makkelijk te lezen woorden in kleur. Hierdoor zie je meteen welke woorden je zelf kunt lezen. Vind je het leuker om voorgelezen te worden? Dan kun je voor een voorlezen-boek kiezen. Als je lezen al (bijna) de baas bent, dan is een lekker lezen-boek iets voor jou! En van deze laatste categorie wil ik jullie in deze blog kennis laten maken met De magische bieb – De jacht op de frobbels en Gamehelden tegen de Zombie-Cowboys. Lees de recensies over de eerdere delen HIER.

De magische bieb – De jacht op de frobbels

Hé? Dat is vreemd! Er missen opeens allerlei letters in de boeken. Al snel ontdekken de drie vrienden dat kleine, magische wezentjes de letters opeten. De boeken zijn in gevaar! Ze moeten snel uitvinden wat er aan de hand is, voordat het te laat is. Maar… wel stiekem, hè? Want Meneer Vrolijk, de vreemde bibliothecaris, mag niet weten dat Jonas, Wilgje en Stan alwéér allerlei geheimen onderzoeken in de bieb!

De jacht op de frobbels is het tweede deel van De magische bieb-serie en het losstaande vervolg op Bieb op stelten, geschreven door Femke Dekker. Het verhaal wordt ondersteund door geweldige illustraties van Mark Chambers. Samen laten ze de bibliotheek, de personages, de frobbels en het verhaal tot leven komen voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar. De illustraties zitten vol met de leukste details en sluiten precies aan bij hetgeen je leest. Net zoals bij Bieb op stelten zie je bij De jacht op de frobbels direct aan de opmaak dat het een boek is om mee te leren lezen. Er is gebruik gemaakt van een groot lettertype, er staat weinig tekst op een pagina en de zinnen zijn lekker kort.

Hoewel ik ontzettend van Bieb op stelten heb genoten vond ik De jacht op de frobbels nog leuker, magischer en avontuurlijker. Tijdens het lezen heb ik regelmatig moeten grinniken om die gekke frobbels. En ik denk dat kinderen het heerlijk zullen vinden om lekker te lachen tijdens het lezen van een boek. Dan is lezen leuk! Femke Dekker zorgt er verder voor dat het verhaal simpel en goed te volgen is. Voor je het weet heb je alweer een paar hoofdstukken van De jacht op de frobbels gelezen. En het is heel fijn dat dit verhaal ook heel goed te begrijpen is als je Bieb op stelten niet hebt gelezen (al is dat stiekem wel leuker). In De jacht op de frobbels ontdek je weer iets nieuws over de bibliotheek en waarom het magisch is, maar Femke Dekker verklapt nog niet alles. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de vervolgen in De magische bieb-serie.

Conclusie: Billy Bones Bazen-missie geslaagd!

Game Helden tegen de Zombie-Cowboys

De Game Helden hebben niet alleen de monsters verslagen, ze hebben hun superkrachten uit de game meegenomen naar de echte wereld! Puck kan vliegen, Phileine kan zich verdubbelen en Raff praat met Blaag de Blob. Wanneer Manú zijn krachten uitprobeert, opent hij per ongeluk een portaal naar het Wilde Westen. Daar zien ze hoe een zombie-cowboy een paard aanvalt. Wanneer ze het dier proberen te redden, sluit het portaal achter de Game Helden. Samen met Blaag de Blob moeten de helden het opnemen tegen de zombie-cowboys en hun meester: het woeste tentakelmonster.

Game Helden tegen de zombie-cowboys is het tweede deel van de Game Helden-serie en het vervolg op Game Helden tegen de monsters, geschreven door Marcel van Driel. Ook dit boek is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer een jaar of 7 en de opmaak is gericht op het leren lezen. Ook dit keer zijn de illustraties gemaakt door de getalenteerde Paco Vink. Met zijn illustraties neemt hij je echt mee naar een unieke wereld en komt alles moeiteloos tot leven. Het is herkenbaar en zal kinderen zeker aanspreken.

Als je begint met het lezen van Game Helden tegen de zombie-cowboys krijg je eerst een korte terugblik naar Game Helden tegen de monsters in de vorm van een strip. Ik denk dat dit heel handig is als je deel 1 alweer een tijdje geleden gelezen hebt, want bij deze serie is het wel echt leuker om de boeken na elkaar te lezen. Marcel van Driel heeft het verhaal wederom spannend gemaakt met een meedogenloze schurk die verslagen moet worden. Niemand is veilig, want iedereen kan een zombie worden (ook de Game Helden). Dit keer is het verhaal iets minder gefocust op het gamen, maar Marcel van Driel laat alles goed tot leven komen. Door de korte en vlotte zinnen leest Game Helden tegen de zombie-cowboys lekker snel weg en op het einde word je wederom nieuwsgierig gemaakt naar het volgende deel.

Tagged , , , , , , , , , ,